Les nostres döner-festes.

Posem-nos al dia, ara ja fa algunes jornades que no ens enfrontavem a les tecles. Ha estat un periple intens el que ens ha dut des de Konya fins a Gaziantep, la capital dels festucs, molt a prop de la frontera amb Siria. Hem tingut dies de tot, hem pedalat fort i sobretot hem fotut la ”xinxeta” una miqueta mes cap a l’Est. Seguim sense noticies del Preste Joan, pero la cosa ha d’estar al caure… Aqui us deixem amb un ”cocktail” rapid, pero no per aixo menys interessant d’alguns dels nusos que hem hagut de desfer aquests dies de festes.

24 Des / Som a Konya, bressol de les confraries sufis dels dervixs giratoris, ni rastre del de la barba blanca i la gorra vermella, cap arbre de nadal a la vista i, el millor de tot, no hem de patir les enganxoses nadales als carrers de la ciutat. Aquesta es pero una arma de doble fulla: en aquesta ciutat de prop d’un milio d’habitants es practicament impossible trobar quelcom per menjar que no sigui, tambe, ”giratori”, benvinguts a ”Kebabistan”! O sigui que el sopar de nadal te un toc Döner molt exotic aquesta vegada i, sobretot, sobri: a Konya son especialment estrictes amb les normes islamiques i no podem comprar ni una trista cervesa per brindar (sortosament duem, d’estraperlo, un petit kit etilic d’emergencia  per les ocasions).

Sema a Konya (Turquia)

Sema, a Konya

25 Des / Ens llevem amb uns centimetres de neu… ha estat nevant tota la nit. L’hivern ens cau finalment com una llosa al damunt quan sortim per la porta de la pensio. Els turcs no son els unics que es miren les nostres bicicletes amb incredulitat… nosaltres tambe. Tenim per davant dues jornades per l’estepa d’Obruk Yaylası fins arribar a la Capadocia. Estepa vol dir… vent, molt vent, fred, molt fred, i molt pocs pobles. Es facil mantenir el cos calent mentre es pedala, pero els dits de les mans i els peus se’t van entumint i cyanotitzant a mida que passen les hores.

L'estepa d'Obruk Yaylas, entre Konya i Aksaray (Turquia)

L'estepa d'Obruk Yaylas

26 Des / Ens traiem les lleganyes a Kizören, el Mehmet, l’imam d’aquest petit poblet de cases de tova al mig de la ruta ens va oferir, ahir, una sala repleta de catifes anexa a la mesquita del poble i una estufeta electrica per passar la nit.

Allotjament a casa de l'Imam de Kizören (Turquia)

L'estufa del Mehmet a Kizören.

Avui seguim amb la pedalada esteparia fent parada i fonda a totes les gasolineres per fer un te i apropar-nos fins a limits perillosos a l’estufa de llenya. Sembla que la neu que ens rodeja s’ha anat fonent un pel i es veuen algunes clapes prou practicables, o sigui que avui, plantem la tenda i posem a prova la roba d’abrigar. Tambe hem descobert que les cremalleres dels nostres sacs de momia encaixen… hem necessitat quatre mesos per caure-hi. No entrare en detalls dels avantatges del descobriment.

27 Des / No ens podem queixar, s’ha dormit prou be. Els dits dels peus segueixen una mica tontets pero entrem en calor en un local d’Aksaray on ens fem un esmorzar com Atatürk mana. Ja hem deixat les planures d’Obruk Yaylası enrera i el paisatge es va tornant mes sinuos. En una d’aquestes ens adelanta el Ben, un cicloviatger Belga que porta un ritme bestial (es el que tenen els belgues amb les bicicletes).Parlem uns minuts amb ambdues barbes plenes d’estalactites i quedem en trobar-nos a Göreme avui a la nit o dema al mati.

28 Des / Ahir sen’s va fer fosc abans d’arribar a Göreme i, finalment, hem passat la nit en una pensio on l’estripat paper de les parets sembla que es l’unica cosa que evita que aquestes no acabin per cedir. A jutjar pels personatges, sembla mes una comissaria de policia en plena campanya de ”vagos y maleantes”, que un hostal. Al mati acabem de fer els pocs quilometres que ens separen de la Capadocia i passarem la resta del dia caminant per l’increible entorn volcanic, historic i pictoric que ens rodeja.

Abandonant la Capadocia III (Turquia)

29 Des / Dia de descans i reparacions a la terrasseta de l’hotel. Despres de mes de 5.800 Km ja anava tocant canviar cadena i pinyons, que començavem a semblar una orquestra ambulant. Passarem la resta del dia amb el Ben (el ciclista belga) intercanviant consells, referencies, rutes i sobretot, unes cerveses. Sovint, son molt mes precises i utils quatre paraules que puguis creuar amb un viatger que la millor de les oficines d’informacio.

Ferro vell, Capadocia (Turquia)

30 Des / La ruta planejada des de Barcelona seguia en direccio est, enfilant-se per zones elevades plenes de ports de muntanya. Pero les previsions meteorologiques i el seny (si, en tenim una mica) ens obliguen a canviar la ruta: tenim ganes d’uns dies facils… aixi doncs seguirem cap al sud buscant un clima mes calid arran de Mediterrani. Posem les nostres rodes en direccio Adana. Avui ha fet un dia esplendid per primer cop en varies jornades.Segueix fent fred i hi ha força neu (fins i tot a la carretera) pero ha sortit el sol i aixo ens ha disparat les endorfines.

Enfilant-nos per Avanos (Turquia)

31 Des / Sopar de fi d’any a la tenda i amb fogonet: Ous ferrats de perdiu amb alberginia fregida i un bon pa de tahine per sucar. Tot regat amb unes Tuborg Special (cervesa danesa a turquia, tot un hit). Tambe hem comprat una mica de raim, per allo de no perdre les tradicions, el que passa es que a les 8 de la tarda ja sen’s tancaven les parpelles i hem decidit posar-nos el despertador a les 12 menys 5, per: treure el cap del sac, entendre el que estava passant, menjar-nos els 12 grans a toc d’agulla d’un rellotge analogic que duem a les alforges, fer un bon glop de ”Jagermaister” ( provinent d’aquell kit d’estraperlo que us he parlat abans) i a planxar l’orella altrecop. Bon any a tothom!

Desmuntant a Gülek (Turquia)

Els primers dies de l’any els hem passat baixant imparables des dels 1.500 m fins al nivell del mar. Perque us en feu una idea, ha estat com passar de pedalar per la Collada de Toses a fer-ho per l’horta Valenciana. El clima es realment suau i passem les jornades pedalant entre camps de tarongers, mandariners i llimoners. I despres d’un parell de dies donant la tabarra i menjant baklaves de festuc per Gaziantep, dema ens tornem a posar als pedals, en direccio a Van, per encarar l’ultim tram fins a la frontera amb l’Iran. Passi-ho be!

Cast: Pongamonos al dia, ya hace algunas jornadas que no nos enfrontabamos a las teclas. Ha sido un periplo intenso el que nos ha llevado des de Konya hasta Gaziantep, la capital de los pistachos, muy cerca de la frontera con Siria. Hemos tenido dias de todo, hemos  pedaleado fuerte y sobretodo hemos puesto la ”chincheta” un poco mas hacia al este. Seguimos sin noticias del Preste Juan, pero la cosa tiene que estar al caer… Aqui os dejamos un ”cocktail” rapido, pero no por eso menos interesante de algunos de los nudos que hemos deshecho estos dias de fiestas.

24 Dic / Estamos en Konya, cuna de las cofradias sufis de los derviches giratorios, ni rastro de Santa Claus, ningun arbol de navidad a la vista y, lo mejor de todo, no tenemos que sufrir los pegajosos villancicos mientras pateamos las calles. Esta es por eso una navaja de doble filo: en esta ciudad de cerca de un millon de habitantes es practicamente imposible encontrar algo para comer que no sea tambien, ”giratorio”, bienvenidos a ”Kebabistan”! O sea que la cena de navidad tiene un toque Döner muy exotico esta vez y, sobretodo, sobrio: en Konya son especialmente estrictos con las normas islamicas y no podemos comprar ni una triste cerveza para brindar (por suerte traemos, de estraperlo, un pequeno kit etilico de emergencia para las ocasiones).

25 Dic / Nos levantamos con unos centimetros de nieve… ha estado nevando toda la noche. El invierno cae sobre nuestras cabezas como una losa en cuando salimos por la puerta de la pension. Los turcos no son los unicos que se miran nuestras bicicletas con incredulidad… nosotros tambien. Tenemos por delante dos jornadas por la estepa de Obruk Yaylası hasta llegar a la Capadocia. Estepa quiere decir… viento, mucho viento, frio, mucho frio, y muy pocos pueblos. Es facil mantener el cuerpo caliente mientra se pedalea, pero los dedos de las manos y los pies se te van entumeciendo y cyanotizando a medida que pasan las horas.

26 Dic / Nos sacamos las leganas en Kizören. Mehmet, el imam de este pequeno poblado de casas de adobe enmedio de la ruta, nos ofrecio ayer una sala repleta de alfombras anexa a la mezquita del pueblo y una estufa electrica para pasar la noche. Hoy seguimos con la pedaleada esteparia haciendo parada y fonda en todas las gasolineras para hacer un te y acercarnos hasta limites peligrosos a la estufa de lena. Parece que la nieve que nos rodea se ha ido fundiendo un poco y se ven algunas zonas bastante practicables, o sea que hoy, plantamos la tienda y ponemos a prueva la ropa de abrigo. Tambien hemos descubierto que las cremalleras de nuestros sacos de momia encajan… hemos necesitado cuatro meses para caer en ello. No voy a entrar en detalles de las ventajas de tamano descubrimiento.

27 Dic / No nos podemos quejar, se ha dormido bastante bien. Los dedos de los pies siguen un poco tontos pero entramos en calor en un local de Aksaray donde hacemos un desayuno como Atatürk manda. Ya dejamos atras las llanuras de Obruk Yaylası y el paisaje se va volviendo mas y mas sinuoso. En una de estas nos adelanta Ben, un cicloviajero belga que lleva un ritmo bestial (es lo que tienen los belgas con las bicicletas). Hablamos unos minutos con las barbas llenas de carambanos y quedamos en encontrarnos en Göreme hoy por la noche o manana por la manana.

28 Dic / Ayer oscurecio antes de llegar a Göreme y, finalmente, hemos pasado la noche en una pension donde el desgarrado papel de las paredes parece que es la unica cosa que evita que estas acaben por ceder. A juzgar por los personajes, parece mas una comisaria de policia en plena campana de ”vagos y maleantes” que un hostal. Por la manana hacemos los pocos quilometros que nos separan de la Capadocia y pasaremos el resto del dia caminando por el increible entorno volcanico, historico y pictorico que nos rodea.

29 Dic / Dia de descanso y reparaciones en la terraza del hotel. Despues de mas de 5,800 Km ya iba tocando cambiar la cadena y los pinones, que empezaban a parecer una orquesta ambulante. Pasaremos el resto del dia con Ben (el ciclista belga) intercambiando consejos, referencias, rutas y sobretodo, unas cervezas. A menudo, son mucho mas precisas y utiles cuatro palabras que puedas cruzar con un viajero que la mejor de las oficinas de informacion.

30 Dic / La ruta planeada des de Barcelona seguia en direccion al este, escalando por zonas elevadas llenas de puertos de montana. Pero las previsiones meteorologicas y el juicio (si, tenemos un poco) nos obligan a cambiar la ruta: tenemos ganas de unos dias faciles… Asi pues seguiremos hacia al sur buscando un clima mas calido cerca del Mediterraneo. Ponemos nuestras ruedas en direccion Adana. Hoy ha hecho un dia esplendido por primera vez en varias jornadas. Sigue haciendo frio y hay bastante nieve (tambien en la carretera) pero ha salido el sol y eso nos ha disparado las endorfinas.

31 Dic / Cena de fin de ano en la tienda y con el ”campingaz”: Huevos fritos de perdiz con berenjena frita y un buen pan de tahine para mojar. Todo regado con unas Tuborg Special (cerveza danesa en Turquia, todo un hit). Tambien hemos comprado unas uvas, por aquello de no perder las tradiciones, lo que pasa es que a las 8 de la tarde ya se nos cerraban los parpados y decidimos ponernos el despertador a las 12 menos 5, para: sacar la cabeza del saco, entender lo que estaba pasando, comernos las doce uvas a toque de un reloj analogico que llevamos en el equipaje, hacer un trago de ”Jagermaister” (de aquel quit de estraperlo del que hablamos antes) y a planchar la oreja de nuevo. Feliz ano a todos!

Los primeros dias del ano los hemos pasado bajando imparables des de los 1.500m hasta el nivel del mar. El clima es realmente suave y pasamos las jornadas pedaleando entre naranjos, mandarineros y limoneros. Y despues de un par de dias dando la tabarra y comiendo baklavas de pistacho por Gaziantep, manana nos volvemos a poner a los pedales, en direccion Van, para encarar el ultimo tramo hasta la frontera con Iran. Disfrutad!

Eng: Let’s catch up with the trip! We have spent many days without a keyboard and the way from Konya to Gaziantep (the capital of pistachios, near the Sirian border) has been intense. We have peddaled hard and our ”thumbtack” is going easter and easter! Here you have a quick cocktail to know something more about how we have spent our ”Christmas holidays”.

24 Des / We are in Konya, the cradle of  the sufis dervish movement. We haven’t seen any trail of Santa Claus. No Christmas trees. No Christmas carols. But, unfortunately, no Christmas meals either. İn Konya it’s impossible to find a restaurant to eat something different from a kebab (Welcome to ”Kebabistan”) so we take an exotic Christmas dinner eating Döner and Konya böreği. And with no alcohol. The city is very strict with the islamic rules (luckily we carry a small shot of  Jagermaister for this occasions).

25 Des / It has been snowing during all the night. Winter is knocking our hostel’s door and we start today with the journey to Cappadocia through the Obruk Yaylası steppe. Steppe means wind, a lot of wind. Cold, freezing cold. And no villages. While peddaling, our body keeps warm but our toes and fingers end up the day quite damaged.

26 Des / We clean the sleep from our eyes in Kizören where Mehmet, the imam of this tiny village, have let us a room next to the mosque as well as an electric stove to spend the night.
Today we will still ride through the steppe but stopping in all the gas stations to have a tea or two. There is less snow than yesterday so we will put the tent and we will test our warmest clothes. We have done a great discovery: our sleeping bags can be connected! Yes, we have spent 4 months for this… but I won’t go into details about the advantages.

27 Des / We can’t complain, we have slept well. Our toes are still a bit damaged but we warm our bodies having a big breakfast in Aksaray. The steppe is over and the road becomes a bit hilly. Whereas ridding, Ben, a Belgian guy, overtakes us with a tremendeous rythm. We swap few words (with our beards frozen) and we decide to meet each other in Göreme (in a warmer environment).

28 Des / Yesterday was dark before we arrive at our destination. We spent the night in Nevşehir, in a ramshackle and old-fashioned pansion. We ride the last kilometres to Capadoccia and we spent the day walking among incredible landscapes and precious churches carved into the rock.

29 Des / Day off in Göreme, that means fixing day. After more than 5.800 km our bikes need a chain and cassete change. What about the rest of the day? Exchanging tips, ”war stories” and beers with Ben (the Belgian cyclist). A traveler is always better than the best tourist information office.

30 Des / We finally decide to change our planned route in order to avoid the icy temperatures of the West. So, tomorrow we will ride South: we want to spend some easy days and we are really looking forward milder temperatures. Adana… here we go! İn Göreme there’s snow everywhere but fortunately the sun is shining today.

31 Des / We cook a huge New Year’s Eve dinner: fried partridge eggs with eggplant, a good tahine bread to dip and a Tuborg Special to drink. And we have also bought some grapes to celebrate the New Year as usual. At 11’50 pm we wake up (because we fall asleep while waiting midnight), we take the clock, we eat the 12 grape grains, a couple of  Jagermaister sips… and back to dreams. Happy New Year to everybody!

We have spent the first days of the year going down from the 1.500 meters to the sea level, enjoying the good weather and peddaling through orange, mandarıne and lemon trees. And after a couple of days eating baklavas in Gaziantep, tomorrow we go back to the road to ride to Van. See you!